16 aug. 2016

Skogsmullar

 
Nu gäller det att sno åt sig det sista av sommaren. Det känns att det är höstvindar i luften!
Idag är det en sådan där fin dag tycker jag! Klarblå himmel och sol. Luften är något svalare, precis som det ska vara.
 
Jag vet att många inte alls håller med mig. Det är fortfarande sensommar och såklart vill jag också ha kvar de ljusa ljumma kvällarna. Men lite skönt är det väl ändå? Kunna svepa om sig en kofta och sätta på sig ett par schyssta byxor. Sneakers på fötterna och en snygg jacka! #Pepp!
 
 
 
I söndags mötte vi upp vänner och tillbringade dagen i naturen. Med fika korgen packad gav vi oss ut ända ut på udden. Älskar att vistas i naturen. Det sitter djupt rotad i mig då jag är uppvuxen på hästryggen. Alla härliga uteritter kring vatten och i en storslagen natur!

 
Hos mig infinner det sig ett märkligt lugn i kroppen. Det är nog det jag saknar mest med huset på Dalarö. Där bodde vi grannar med naturen och hade de mest vackraste omgivningar i form av magiska barr- och lövskogar i äkta Tomtar och troll anda. Eller ställen som var som hämtade ur Astrid Lindgrens sagor.
Vi tillbringade mycket tid i dessa skogarna när flickorna var mindre. Med medhavd picknick gick vi på jakt efter allt möjligt, bär, svamp, tomtar och höll utkik efter skogens alla djur.
Jag tycker att det känns lite som att kliva in i en levande saga. Alla dofter, ljud och annat som har en så avslappnande effekt.

 
Tänker på John Bauer när jag tittar på denna bilden.


Här hittar man även fyrfota vänner. Vi mötte upp både ulliga små får.....

 
...och ett gäng väldigt sociala kossor.
Den ena tamare och mer närgången än den andra.
 
Julia var såld!
 
Väl hemma var vi sådär härligt trötta efter en hel dag med frisk luft. Lilla V var med sin kompis och plockade svamp. Hon ville absolut inte ha med mamma och storasyster på den utflykten. Att själv får vara iväg, utan resten av familjen, är en viktig del i hennes liv just nu.
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar