20 sep. 2016

Äppelfest

Har ni sett vilka röda fina äpplen som bor på vår tomt.
Härligt röda och fantastiskt goda!
 
Jag och V plockade med oss en hel massa in.
Sådan lyx att kunna plocka in frukt och grönt direkt från trädgården.
 



 
 
Självklart blev det Äppelpaj till kvällsfikat!
 
 
Äppelpaj med Mandelmassa
 

Pajdeg:

125 g smör eller margarin

3,5 dl vetemjöl

0,5 dl florsocker

1 st ägg

Fyllning:

4 st äpplen

250 g mandelmassa

3 st ägg

3 dl mjölk

3 msk farinsocker

 

Sätt ugnen på 225 grader

Sno ihop ingredienserna till pajdegen

Tryck ut degen i en form och nagga den med en gaffel, ställ kallt i ca 20 min

Klyfta äpplena och riv mandelmassan. Blanda mandelmassan med ägg och mjölk

Häll smeten i pajformen

Fördela äppelklyftorna i smeten

Strö över farinsocker

Grädda mitt i ugnen ca 30 min

Servera med vaniljglass, grädde eller vaniljsås.

 

 


 



1 kommentar:

  1. Sååååå himla gott med äppelpaj:)
    Tack för din fina kommentar, jag blev så himla glad.
    Ursäkta sent svar, det har varit fullt upp hela helgen här :)
    Tavlan har Katarina Dahlquist gjort, hon heter numera Vintrafors.
    Hennes alster finner du här: http://www.vintraforsdesign.com/
    Den jag har med fåglarna i håret heter Ravens girl: http://www.vintraforsdesign.com/store/p/numrerade-och-signerade-prints-232571/ravens-girl-514614
    Kram på dig!

    SvaraRadera